Vores børn er vores ét og alt. De fortjener selvfølgelig den bedst mulige tilværelse fyldt med kærlighed, omsorg, oplevelser og læring, men vi skal passe på, at de ikke bliver vores – altså os forældres – prestigeprojekter. Der skal selvfølgelig sættes rammer for opdragelsen, ligesom man skal motivere børnene til at foretage rationelle beslutninger. Ikke desto mindre skal vi ikke tage en masse beslutninger på vores børns vegne, hvis det blot er til vores fordel. I dette indlæg vil jeg give mit besyv med, hvordan min opfattelse af børneopdragelse skal være – anno 2017 – så børnene ganske enkelt bliver mere lykkelige.
Den danske måde at opdrage på
I Danmark har vi tradition for at opdrage vores børn på en ganske unik måde sammenlignet med andre lande, som vi normalt sammenligner os med. Vores børn har eksempelvis relative korte skoledage, hvor de efterfølgende kan lege i SFO’en med deres klassekammerater. Her har børnene mere eller mindre frie tøjler til at lege, hvad de har lyst til, så længe det hører under den givne SFO’s reglement. I mange andre lande er skoledagen meget længere, og derudover er der heller ikke fokus på leg og kreativitet i lige så høj grad som i den danske folkeskole.
Det er derfor ofte også i disse lande – hvor den autoritære opdragelsesmåde er herskende – at børnene har en tendens til at udvikle et lavere selvværd. Derudover har børn i disse lande ofte også dårligere sociale kompetencer, hvorfor lande som Kina og USA er meget interesseret i bl.a. at implementere “den danske” måde at undervise og opdrage på.
Derudover kræver os forældre i Danmark ikke ubetinget lydighed. Vi etablerer ganske vist forskellige retningslinjer, som vi regner med at vores børn skal følge, men der er samtidig plads til disse kan gradbøjes samt at der kan stilles spørgsmål ved retningslinjerne.
Hvordan giver man sit barn mere selvværd?
Det er vigtigt, man opdrager sine børn efter de normer og værdier, som virkelig betyder noget her i tilværelsen – eksempelvis at være empatiske overfor hinanden. Dette indebærer alt fra evnen til at kunne sige undskyld og tilgive, men også evnen til at kunne sætte sig i et andet menneskes sted; som i vores tilfælde eksempelvis kunne være en klassekammerat. En anden grundværdi, som vi skal opdrage vores børn i, er vores helt unikke hygge-fænomen. Hygge er i dag måske én af grundene til, at det danske samfund er gennemsyret af tillid og fællesskabsfølelse. I det danske sommerlandskab er det eksempelvis heller ikke noget sjældent syn at støde ind i en ubemandede vejbod, hvilket igen bare understreger den helt unikke tillid, vi har til hinanden i Danmark.
Det er ingen tvivl om at socialt samvær, er med til at styrke vores selvopfattelse, derfor er det vigtigt, at dit barn har et godt og velfungerende socialt aktivt liv. Som forældre er vi forpligtet til, at sørge for det netop det, og i en dagligdag med meget elektronik og skærmtid kan det være svært. Dit barn er ikke selv bevidst omkring vigtigheden af nærvær og samvær med andre mennesker, og du bør derfor hjælpe dit barn på vej, ved at begrænse deres forbrug foran computeren eller telefonen, og dermed sørge for at dit barn er aktiv i stedet.
Du kan også få professionel hjælp
Med fokus på de ovennævnte initiativer, kan du bl.a. få dit barn til at blive mere lykkelig. Men du kan også søge professionel hjælp, hvis du gerne vil have, at dit barn får et højere selvværd mv. Jeg kan anbefale Body Mind Academy, hvor de dyrker det unikke i hvert barn i deres Kidz Academy forløb. Her bliver børnene ikke blot målt på deres faglige egenskaber, men højere grad målt på deres sociale og menneskelige egenskaber. Så hvis man er interesseret i, at ens barn – eller børn – får en højere grad af livskvalitet, så kan man med fordel tage kontakt til Body Mind Academy. Et godt selvværd er yderligere noget, man kan få gavn af i ens professionelle liv, og derfor det er vigtigt, man allerede fra barnsben har et højt selvværd. Forløbet koster ikke det hvide ud af øjenene, og faktisk er de så søde hos Body Mind Academy, at du kan få et lille tilskud, hvis du sidder hårdt i det.